Mor vânzătorii

03/21/2018

Mor vânzătorii și nu se mai nasc alții.

Si ăia care rămân în viață devin bogați.

Prin anii 90 toată lumea care n-avea un job, se făcea vânzător.

Fie că aveai sau nu ceva abilități, fie că aveai ceva școală sau nu, fie că te comportai potrivit unui vânzător (cine știe cum se comportă potrivit un vânzător?) sau nu, găseai ușor posturi vacante de vânzător.

Ce se vindea ?

Semințe, ziare, mătănii, cruci, lumânări, Coca- Cola, Cico, covrigei, pufuleți, frișcă, bere, vodka, whisky, tampoane, vopsea, haine, bibelouri, asigurări, apartamente, cărămizi, drepturi litigioase, iluzii,  etc.

Cererea era mult mai mare decât oferta, iar in momentul când vânzătorul ajungea izbăvitor la client, se incheia tranzacția.

Fără negociere si de cele mai multe ori cu banii jos.

Sau luați chiar în avans.

Cu cât mai mulți vânzători cu atât mai bine!

Să acopere cât mai multe zone și cât mai mulți clienți.

Pentru firma vânzătoare majoritatea agenților erau profitabili.

Cei mai mulți dintre ei erau pedestri ( nu pederasti ), adica costuri mici, salarii tot mici cu comisioane în schimb tentante care te făceau să muncești 12-14 ore/ zi.

Vânzătorii erau o comoară pentru firmă și chiar si pentru clienți.

Un lanț sublim al distribuției cu fiecare zală fericită.

Am uitat să menționez că vânzătorul primea comision și de la firma proprie și de la client. Ca-n imobiliare.

Au trecut anii.

Oferta e acum mult mai mare decât cererea deși ambele au crescut de peste 3-4 ori în ultimii 20 de ani.

Vânzătorii s-au împuținat și continuă să se împuțineze.

Din mai multe motive.

1. Au îmbătrânit.

2. Au murit.

3. Au plecat din țară

4. Si-au găsit un job decent

5. Au dispărut companii (atât furnizori cât și clienți )

6. S-au desființat posturi în cadrul companiilor vânzătoare

7. A aparut on-line-ul

8. Au înflorit magazinele mari și mici, mai mult sau mai puțin specializate și au dispărut cele tradiționale

9. A apărut EDI-ul (comunicare electronică directă între furnizor și client )

Ce se va mai întâmpla în următorii 5-7 ani ?

Toate punctele de mai sus, dar accelerate.

La punctul 7 aș putea face pariul ca online-ul va depăși 50% din total vânzări.

In 2025 in Romania.

La punctul 8 aș face următorul amendament.

Magazinele mari vor dispărea și o parte din ele se vor transforma in centre de distribuție.

10. Ca o noutate : vor fi foarte mulți vânzători antreprenori care vor vinde mai multe produse de la mai mulți furnizori. Rezultatul ?

Costuri mai mici pentru furnizori.

Deja au apărut, dar încă timid, iar furnizorii nu sunt foarte încântați pentru că-și pierd controlul absolut asupra lor.

De ce să mai investim în vânzători dacă viitorul arată așa sumbru ?

Vă gândiți ?

Are sens să investim ?

Eu totuși aș zice că da.

Aș fi în schimb foarte atent la recrutare și nu aș mai angaja pe cineva doar pentru faptul că am un post liber.

Prefer să stau cu postul vacant decât să iau un om mediocru.

Dacă nu-mi vinde de minim 1 milion de lei/ an, nu-l țin.

Am constatat în multe industrii că se pierd bani cu vânzătorii care nu aduc milionul pe an. Fiecare !

In consultanță poate fi bine pentru că marjele sunt intre 40 si 80% dar la marje de sub 30% se pierd bani cu vânzătorii care nu sunt milionari în vânzări.

Deci mai bine mai puțini și mai buni și mai bine plătiți !

Si ca să fie mai buni e bine să-i instruiți.

Ii motivați și lucrați la atitudinea lor, le dezvoltați abilități noi și, în final, le aduceti cunoaștere.

Si dacă fac peste 14,100 lei net / lună să nu vă surprindă.

Inseamnă că-i merită.